Defensie stelt militair domein open

Defensie laat na zestig jaar toe dat fietsers over het militair domein in het Drongengoed in Ursel kunen rijden. Binnenkort kan je van het dorp van Ursel langs trage wegen naar de Drongengoedhoeve fietsen. Ook de doorsteek naar het dorp van Kleit wordt mogelijk.

Het Drongengoed is het grootste aaneengesloten bos van Oost-Vlaanderen, maar het militair domein dat midden in het bos ligt, is een hinderpaal voor de recreatieve fietser. Vanuit het dorp van Ursel naar de Drongengoedhoeve fietsen kan niet langs groene veldwegen. Je botst op verschillende plaatsen op hoge omheiningen en op verbodsborden van Defensie. De gemeente Knesselare en Defensie hebben gisteren een akkoord bereikt om nu toch doorgang te verlenen aan fietsers.

Historisch moment
“Dit is een historisch moment voor onze gemeente en voor de uitbouw van het Drongengoed als landschapspark”, zegt schepen Herlinde Trenson (Groep 9910) van Knesselare. “Het militair domein is tot nu een obstakel om langs mooie trage wegen door het Drongengoed te kunnen fietsen. We zien aan de sporen in het gras dat veel recreanten het toch proberen om via ‘verboden’ paden over het militair domein te geraken. We hebben lang samen gezeten met verschillende partners en zijn nu tot een overeenkomst gekomen. Op verschillende plaatsen zal een doorsteek gemaakt worden, zodat je binnenkort van Ursel door het Drongengoed tot in Kleit kan fietsen. De overeenkomst is er. Nu moet het plan nog uitgewerkt worden. Hopelijk volgend jaar, maar zeker in 2016 moet alles een feit zijn.”

Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) is blij dat hij kan meewerken aan wat hij zelf een “brug tussen Natie en Defensie” noemt. “Mensen zoeken meer en meer recreatie op om afstand te nemen van hun drukke leven”, zegt De Crem. “Onze regio heeft met het Drongengoed een prachtige troef in handen. We werken graag mee aan een gedeeltelijke openstelling van het militair domein. Trouwens: mocht het militair domein er nooit geweest zijn, dan hadden we vandaag nooit zo’n prachtig natuurgebied als het Drongengoed gehad. Het is omdat er dankzij het militair domein niets kon gebeuren, dat het ongerepte natuur gebleven is.”

De geschiedenis van het militair domein en het vliegveld keert terug tot in 1939. “Toen werd beslist om onder de Urselseweg het oorlogsvliegveld B67 te bouwen”, zegt schepen Trenson. “Na de oorlog bleek het vliegveld te klein en werden de landingsbanen uitgebroken. In 1952 werd dan het huidige Navo-vliegveld aangelegd met de landingsbanen die we vandaag nog altijd kennen. Het gaat nog altijd om de langste landingsbaan van België. Wanneer je daar voorbij fietst, heb je dan ook prachtige verre zichten. We kunnen nu de dorpskernen van Ursel, Knesselare en Kleit nog meer uitbouwen als onthaalpoorten voor het Drongengoed. Het gaat meer en meer de bedoeling worden dat mensen in de dorpskernen starten, en dan vanuit het dorp te voet of met de fiets naar het Drongengoed gaan.”

Bron: Het Laatste Nieuws